SeyyaH Admin
Mesaj Sayısı : 1117 Points : 2499 Kayıt tarihi : 20/08/09 Nerden : İstanbuL
| Konu: Dini sorular ve cevapları Ptsi 14 Eyl. 2009 - 13:18 | |
| Dini sorular ve cevapları
Soru : İki kişi mukabele yaparak bir hatim bitirse, ortaya iki hatim mi çıkmaktadır? Okuyan hep aynı olsa, takip eden de yine bastan sonra hep takip etmiş olsa; takip eden de hatim indirdi denilebilir mi? Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Eğer iki kişi Kuran’ı paylaşarak okumuşlarsa, tek bir hatim inmiş olur. Burada önemli olan okumaktır. Okumak da mutlaka dudakların kıpırdaması ile olmalıdır. Göz ile takip eden, okuma sevabı değil, dinleme sevabı alır.
Soru : Bazı kimseler tesbihat öncesinde ayetel kürsi okuduktan sonra tesbihe üflüyorlar. Bunun bir anlamı var mıdır? Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Bunun dini bir yönü yoktur. Bu bir örftür.Soru : Radıyü anhü, anhüma, anha ve kuddüse sirruhü kelimelerinin manası nedir? Bunlar kimler için kullanılır? Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Hepsi “ ondan razı olsun” ve “ onun ruhunu mukaddes eylesin” anlamında dua cümlesi olup genellikle büyük zatlar hakkında kullanılır.
Soru : “Seninle gurur duyuyorum” sözü müslümana caiz midir? Bir sohbette bunun caiz olmadığını duymuştum. Gurur, kâfirlere mahsus bir şey midir? Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Dinde yasak olan gurur, kibre götüren gururdur. Yoksa takdir ve beğeni manasında olan gururun bir sakıncası yoktur. Bu bakımdan “seninle gurur duyuyorum” sözünün bir sakıncası yoktur. Ayette geçen “kafirler gurur içindedir” ibaresi, “onlar aldanmaktadır” anlamındadır.
Soru : cd den okunan kuran-ı kerimi dinleyip takip etmek ve böyle hatim etmek caiz midir Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Bu şekilde sadece dinleme sevabı elde edersiniz. Hatim için ise mutlaka dudakların kıpırdaması ile okumak şarttır.
Soru : Kabirde ölüye şeytan musallat olur mu? Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Şeytanın ölülerle işi olmaz. Çünkü ölünün yapacak bir şeyi yoktur. Bir rekat namaz kılmak istese, yapamaz. Bir sayfa Kuran okumak istese, yapamaz. Şeytan hayatta olan kimseleri işte böyle ölü gibi yapmak için uğraşır ve ona musallat olur. Yaşayan ölüler olmamak için gerçekten dirilelim ve Rabbimizin emir ve yasaklarına riayet edelim.
Soru : Geçenlerde bir takım insanlar organ nakli üzerine konuşurlarken kulak misafiri olduk, bir insan ölmeden daha hayattayken ben bütün organlarımın bağışlıyorum diyip yapabilir dediler, bağışladığına dair böyle bir noter veya bir belge imzalasa bu caiz midir ? Biz onlara hocalarımızdan caiz olmadığı duyduğumuzu söyledik fakat bir insanın hayatını kurtarılmasını istemez misiniz dediler. Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Öncelikle organ bağışı ifadesi yanlıştır. Çünkü malın bağışı yapılabilir. İnsan ve insanın parçası olan organ ise mal değildir ve bunun bağışı yapılamaz. Çünkü insan mükerrem, değerli bir varlıktır. Bedenimiz ve canımız bizim tasarrufumuzda değildir, bize emanettir. Organ bağışı yerine organ nakli ifadesini kullanmamız gerekir. Kısaca organ nakli ile ilgili şunları söyleyebiliriz: Aşağıdaki şartlara uyularak yapılacak organ ve doku nakli caizdir: a- Zaruret halinin bulunması, yani hastanın hayatını veya hayatî bir uzvunu kurtarmak için, bundan başka çaresi olmadığının meslekî ehliyet ve dürüstlüğüne güvenilen bir doktor tarafından tespit edilmesi, b- Hastalığın bu yoldan tedavi edilebileceğine doktorun çok kuvvetli bir tıbbi bilgiyle inanması, zann-ı galibinin bulunması, c- Organ veya dokusu alınan kişinin, bu işlemin yapıldığı esnada ölmüş olması, ölümünün kesin olması. Bu da İslam hukukuna göre kalbin ve dimağın her ikisinin ölmesi ile olur. Zira ölünün yıkanması, kefenlenmesi, hanımının iddeti ve miras gibi şer’i olan hükümler, bu ikisinin kalp-dimağ ölümüne bağlıdır. Dolayısıyla kişi tıbben öldü deyip de, kalbi daha henüz atma esnasında, uzvunu alıp başkasına nakil etmek caiz değildir. d- Toplumun huzur ve düzeninin bozulmaması bakımından organ veya dokusu alınacak kişinin sağlığında, ölmeden önce buna izin vermiş olması veya hayatta iken aksine bir beyanı olmamak şartıyla, yakınlarının rızasının sağlanması, e- Alınacak organ veya doku karşılığında hiçbir şekilde ücret alınmaması, f- Tedavisi yapılacak hastanın da kendisine yapılacak bu nakle razı olması gerekir.
Soru : Abdestsizken tefsire elle dokunulabilir mi? Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Abdestsiz iken tefsir ve benzeri dini kitaplarımız okunabilir ise de, abdestli okumak adaba daha uygundur.
Soru : Günlük ibadet ve zikirlerimizin başlangıç ve bitiş zamanları var mıdır?
Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Farz ve sünnet namazlar belirlenmiş vakitleri içinde kılınır. Sabah namazı ve evvabin namazı gibi… Diğer ibadet ve dualar ise her zaman yapılabilir.
Soru : Bazı insanlar yarattım kelimesini kullanıyorlar. Bunu bilerek veya bilmeyerek kullanmanın hükmü nedir? İnsanları nasıl ikaz edebiliriz? Cevap: Bismillahirrahmanirrahim Yaratmak Allah’a mahsustur. Bu manada kullanmak kesinlikle doğru değildir. Bunun yerine aynı manayı ifade eden başka kelimeleri tercih etmek gerekir. Yaratmak kelimesini kullananları ikaz edelim. Bunun yanlış bir kullanım olduğunu, bunun yerine diğer eş anlamlı kelimeleri kullanmamız gerektiğini ifade edelim. Eğer sadece basit bir kelime olduğunu söyler iseler, öyleyse neden aynı manayı ifade eden diğer kelimeleri kullanmadıklarını belirtelim.
| |
|